Biografi

Jeg er født på Frederiksberg i 1974, skønlitterær forfatter og cand.mag. i retorik.

Så længe, jeg kan huske, har jeg bokset med skriften. Bokset – men også nydt at forsvinde ind i fortællingens og fantasiens rum, hvor det kun er mig, der bestemmer. Hvor jeg kan påstå, at der sidder seks elefanter på et bord og drikker ginger ale og kigger ud på skyskraberne. Og så gør de det.

Jeg debuterede på Gyldendal som 17-årig efter at være droppet ud af gymnasiet midt i 2.g. og har siden skrevet fem romaner. Jeg har desuden bidraget til forskellige antologier og skrevet artikler og noveller til tidsskrifter og aviser. Et par digte, en undervisningsbog om kærlighed og en hel del sangtekster er det også blevet til.

Ind imellem intense skriveperioder har jeg rejst, arbejdet på cafe, indtalt lydbøger, holdt foredrag, gjort rent, oversat en række børnebøger, spillet musik, læst manuskripter for folk, været dommer i et par novellekonkurrencer, taget en universitetsuddannelse og meget andet. De seneste ni år har jeg desuden undervist i bl.a. kreativ skrivning på FOF og AOF og været gæstelærer på Kunsthøjskolen i Holbæk og Vallekilde Højskole.

I 2012 modtog jeg Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat. Igennem årene er jeg desuden blevet tildelt en række arbejds- og rejselegater fra bl.a. Kunststyrelsen og Kunstfonden samt Forfatter og oversætter Ole Wahls æreslegat (2002) og Gyldendals Boglegat (2003).

Jeg får jævnligt spørgsmål fra skoleelever. Her har jeg samlet nogle af dem – og svarene:

Hvor meget tid bruger du på at skrive?

Det er meget forskelligt. Det er rigtig svært at leve af at skrive bøger, så jeg arbejder meget ved siden af. Men når jeg endelig skriver, kan jeg godt skrive otte timer i træk på en dag eller mere. Jeg kan næsten glemme at spise.

Skriver du om noget, du selv har oplevet?

Ikke direkte. Men jeg bruger tit noget, jeg har set, hørt eller læst i en bog eller en avis.

Hvad gør du for at få inspiration?

Jeg læser, ser masser af film og tv-serier, går ture, hører musik og podcasts, går på udstillinger og i teatret, lytter til folk på gaden, i toget eller på cafeer. Og så sætter jeg mig ved computeren og venter, indtil der kommer noget.

 Kan du leve af at skrive?

Kun meget få danske forfattere kan leve af at skrive bøger. Selv lever jeg af at undervise, læse manuskripter, holde foredrag, indtale lydbøger og andre ting.

 Hvorfor besluttede du dig for at blive forfatter?

Siden jeg var barn, har jeg elsket at lege med ord og finde på historier. Jeg læste også meget. Jeg var enormt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan historier var sat sammen, hvordan mine yndlingsforfattere gjorde. Jeg syntes, det var det mest fantastiske i hele verden at forsvinde ind i en bog.

Har du gået på Forfatterskolen?

Nej, jeg har ikke gået på nogen skriveskole, kun et par kortere kurser. Og så har jeg læst retorik på universitetet.

Hvorfor har du valgt lige netop “problematiske familierelationer” som din centrale tema?

Jeg synes aldrig, det holder op med at være interessant, hvad der foregår mellem mennesker i det lille lukkede rum, familien er. Og i det hele taget mennesker imellem, mellem to veninder eller kærester eller to fremmede, der falder i snak ved et busstoppested. De små og de store dramaer som kan fortælles med et blik, et træk på skuldrene eller en enkelt replik.

Hvad gør du, hvis der opstår et problem? (F.eks. noget i en historie som ikke giver mening)

Jeg læser det, jeg skriver igennem virkelig mange gange og skriver om og skriver om og skriver om. Hvis jeg mister overblikket, laver jeg lister, diagrammer, kort eller tidslinjer. Somme tider lægger jeg det væk i en periode for at kunne se på det med friske øjne. Eller jeg breder manuskriptet ud over gulvet og går rundt i det.

Hvad skal jeg forbedrede mig på i fremtiden, hvad skal der til?

Man skal være glad for at være alene og have masser af selvdisciplin. Og så skal man forberede sig på at skulle igennem den samme tekst et utal af gange.